PODZIEL SIĘ

Dieta bezlaktozowa – czy warto?

Dieta bez laktozy jest jedną z trudniejszych do utrzymania diet. Coraz więcej na rynku pojawia się produktów bezlaktozowych, które ułatwiają ograniczanie spożywania tego cukru mlecznego. Eliminacja mleka to duże wyzwanie, ponieważ kryje się one w większości jedzenia, które spożywa na co dzień przeciętny człowiek. Bycie na takiej diecie może wiązać się z niedoborem niektórych składników odżywczych. Jeśli dieta będzie źle zbilansowana, będzie brakować witamin B12, B12 oraz minerałów, takich jak cynku, magnezu i wapnia. Mleko zawiera również ważne dla zdrowia probiotyki.

Jakie są skutki diety bez laktozy?

Dzięki eliminacji mleka można dostrzec rzadsze występowanie biegunek, zmniejszenie wzdęć oraz gazów lub poprawę stanu cery. Wystąpi także redukcja migreny (bólów głowy). Wyżej wymienione objawy pojawiają się najczęściej po kilku lub nawet kilkunastu godzinach od zjedzenia przetworów mlecznych. Jeśli rezygnuje się z mleka, nie można spożywać słodyczy. Dieta bez laktozy daje możliwość zredukowania łakoci i produktów wysoko przetworzonych.

Czego nie jeść?

Laktoza może czyhać w każdym produkcie spożywczym, więc należy dokładnie czytać etykiety, gdyż mleko może być dodawane do artykułów, w których wydaje się, że nie powinno mieć miejsca.

Cukier mleczny występuje w takich produktach jak:

  • pieczywo i wyroby cukiernicze
  • lody
  • margaryna
  • sosy sałatkowe, 
  • słodycze
  • płatki i kaszki zbożowe
  • przekąski
  • puree ziemniaczane w proszku
  • zupy w proszku
  • czekolada
  • naleśniki
  • konserwy mięsne
  • wybrane leki, w których laktoza jest nośnikiem substancji działającej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here