PODZIEL SIĘ

ITIL ® 4 – najnowsza edycja znanego kodeksu postępowania dla usług IT

Kodeks postępowania i zbiór dobrych praktyk ITIL ® (Information Technology Infrastructure Library) jest dobrze znany wszystkim firmom i fachowcom świadczącym usługi informatyczne na całym świecie, dostarczane przez niego wskazówki i sposoby postępowania usprawniają bowiem pracę organizacji niezależnie od ich rozmiarów i stosowanych technologii. Wszyscy, którzy sami przekonali się o zaletach ITIL, z pewnością zatem ucieszą się na wieść o dostępnej od niedawna nowej odsłonie tej metodyki czyli o ITIL ® 4. Jest ona „następczynią” ITIL ® 2011 czyli rozszerzenia edycji ITIL ® v 3 z 2007 roku. Zdanie egzaminu na poziomie Foundation umożliwia zdobycie oficjalnego certyfikatu poświadczającego kompetencje z zakresu ITIL ® 4 oraz otwiera drogę do dalszej specjalizacji.

Na czym polega ITIL ® 4?

ITIL ® w swojej czwartej wersji dostosowuje praktyki zarządzania usługami informatycznymi do takich kontekstów jak doświadczenie klienta czy odbywająca się właśnie cyfrowa transformacja. Pojawiają się tu wpływy innych metodyk i podejść do zarządzania – widoczne są ślady Agile, szczupłego zarządzania Lean bądź DevOps, całość też ma zdecydowanie bardziej praktyczny niż teoretyczny charakter oraz uwypukla związek technologii informatycznych z czysto biznesowymi zagadnieniami. Czołowe koncepcje jakie występują w „czwórce” to Service Value System – system wartości usług oraz cztery wymiary zarządzania usługami. Na system wartości usług składają się komponenty takie jak wiodące pryncypia, które zalecają m.in. holistyczne podejście do wytwarzanego produktu, akcentujący ciąg zależności w organizacji nadzór i uznawane za ważniejsze od procesów praktyki, łańcuch wartości usług oraz ciągłe doskonalenie. Kluczowe cztery wymiary zarządzania usługami stanowią organizacje i ludzie, informacje i technologie, partnerzy i dostawcy, strumienie wartości i procesy. Wszystkie z nich podlegają różnego rodzaju czynnikom zewnętrznym, o ekonomicznej, technologicznej, społecznej, środowiskowej, prawnej i politycznej naturze.

Egzamin i certyfikacja

Ponieważ ITIL ® 4 znajduje się na rynku od dość niedawna, a egzaminy z poprzedniej edycji będą przeprowadzane jeszcze co najmniej do czerwca 2020 roku, jedynym funkcjonującym w tej chwili egzaminem jest ten na poziomie Foundation; bardziej specjalistyczne certyfikaty zostaną udostępnione później. Opanowanie poziomu Foundation jest jednak niezbędne aby w przyszłości móc myśleć o kolejnych. Egzamin zawiera czterdzieści pytań jednokrotnego wyboru i przebiega w języku angielskim. Standardowy czas jego trwania wynosi 60 minut, jednak osoby nie będące rodzimymi użytkownikami tego języka otrzymują dodatkowe 15 minut. Próg zaliczenia egzaminu to 65% poprawnych odpowiedzi czyli 26 punktów. Dozwolone jest korzystanie w trakcie egzaminu z papierowych słowników, poza tym jednak nie wolno korzystać z żadnych innych pomocy dydaktycznych.

Podobnie jak poprzednie edycje istniejącego już od trzech dekad ITIL ®, również ITIL ® 4 posiada szczególne znaczenie dla menedżerów działów IT, kadr kierowniczych, ale także dla wszystkich pozostałych osób w swojej pracy zawodowej zajmujących się świadczeniem usług z zakresu technologii informatycznych. Wieloletnia renoma tego niezawodnego zbioru dobrych praktyk potwierdza jego użyteczność dla organizacji, a posiadane kwalifikacje świadczą o wysokim poziomie profesjonalizmu. Warto już dzisiaj rozpocząć przygotowania do egzaminu z ITIL ® 4 na poziomie Foundation https://www.altkomakademia.pl/szkolenia/itil-4-foundation-z-egzaminem-itil-foundation-certificate-in-it-service-management/ by następnie osiągać kolejne stopnie rozwoju.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here